Brechje Gondrie (39). ondernemer en eigenaar van het ‘grote tassen’-merk All-time Favourites
Wat deed je hiervoor?
‘Na mijn studie Communicatie Wetenschappen ben ik in 2003 gaan werken voor een modeagentschap waar ik onder meer het tassenmerk Friis & Company in Nederland heb opgezet.’
Wanneer ben je begonnen met All-time Favourites (ATF)?
‘Ik ben in 2006 mijn eigen agentschap onder de naam All-time Favourites gestart en heb dat tot en met 2014 gedaan. Ik heb in die tijd Mimic Copenhagen, Holster Australia en Rubber Duck naar Nederland gehaald. In dezelfde periode heb ik eigenlijk als grap een grote tas onder eigen label ontwikkeld. Omdat die tas zo goed liep, ben ik in 2015 gestopt met mijn agentschap. Vanaf die dag heb ik mij fulltime op mijn eigen ‘grote tassen’-merk gericht. Ik heb toen ook All-time Favourites als merknaam en logo geregistreerd.’
Waarom ben je ermee begonnen?
‘Ik zag in het World Fashion Centre in Amsterdam, waar ik mijn showroom had, altijd stylistes sjouwen met die blauw-gele grote Zweedse shopper. Ik vond dat het tijd was hier een stylish version voor te verzinnen. Zo is het ooit begonnen. Maar inmiddels is All-time Favourites uitgegroeid tot een merk dat zich richt op de vrouw met een druk ‘on-the-go leven’ die alles uit het leven wil halen. ATF helpt haar hierbij. Ze gaat stylish van het schoolplein naar haar werk. Via de supermarkt naar de sportschool. En van het vliegveld in een keer door naar het strand. Het lukt haar allemaal met een grote shopper van ATF.’
Wat is je missie?
‘Ik wil graag dat elke vrouw in Nederland die zich herkent in bovenstaande voortaan met een ATF-tas door het leven gaat. Zodat ze alles uit het leven kan halen.’
Wat is er duurzaam aan je product en waarom heb je hiervoor gekozen?
‘We staan bekend om onze animal print-tassen zoals zebra, python en luipaard. Deze zijn allemaal gemaakt van organisch katoen. Bovendien heb je met een tas van ATF geen plastic boodschappentassen meer nodig. Verder gaan de tassen jaren mee en op deze manier ben je dus ook duurzaam bezig met een tas van ATF.’
Wat waren de moeilijkheden om dit merk te starten?
‘Oei, dat waren er zoveel! Eigenlijk wel op alle gebieden, zoals productie, transport, import, fabrieken, producenten en personeel. Ik ben van zoveel mensen afhankelijk. En ik heb zoveel verschillende petten op. Het probleem is dan de juiste focus te hebben en te houden. Maar ik kan zeggen dat er orde is ontstaan in mijn bedrijf sinds ik mijn doelgroep, mijn kernpropositie en mijn prijs vlijmscherp heb. Dit heeft mijn onderneming én het merk ATF vleugels gegeven.’
Heb je tips voor vrouwen die voor zichzelf willen beginnen?
‘Ja, weet wát je wilt! Zo vaak hoor ik vrouwen zeggen: “Oh ik zou ook wel wat voor mezelf willen beginnen”. Maar ze hebben geen idee wat ze willen. Of ze een dienst of een product willen opzetten. Ze realiseren zich niet dat vakantiegeld en vakantiedagen verleden tijd zijn. Het wordt vaak geromantiseerd. Als het goed gaat is het heel romantisch en roze. Maar ik heb ook de bruiloft van mijn beste vriendin moeten missen omdat ik op een beurs stond in Parijs met mijn collectie. Vakantie is geen vakantie meer, want ook dan gaat de business gewoon door. Ik vind dat niet erg, behalve dan die bruiloft, maar er is geen keuze. Ik wil het grootste ‘grote tassen’-merk worden. Dan moet ik ergens concessies doen.’
Waar wil je over vijf jaar zijn?
‘Over vijf jaar heb ik ATF Nederland overgedragen aan een deputy, een gemachtigde. Verder woon ik met mijn lief in Barcelona en ben ik druk bezig in Spanje nog eens hetzelfde te doen. ATF goes Spain!’
Hoe vind je het om ouder te worden?
‘Ik ben blij dat ik ouder mag worden en simpelweg leef. De zus van een vriendin van mij is echt veel te jong overleden. Dertig jaar heeft ze nooit mogen worden. Dus op zo’n manier ben ik blij en dankbaar. Ik ben gezond, zo ook mijn ouders. Maar ja, ik zie ook rimpels en grijze haren. En dan ben ik minder blij. Je kunt van alles aan je laten doen. Maar ja, you can run but you can’t hide….’
Heb je een boodschap aan de ouder wordende vrouw?
‘Ben lief voor jezelf! Hoewel, ik vergeet het zelf ook geregeld.’
Wil je nog iets delen met ons?
‘Ja, ik vind het tof hoe jullie het taboe rondom de overgang en allerlei andere “vrouwenkwalen” doorbreken. En hoe jullie vrouwen aansporen te verbinden in plaats van altijd maar kritisch te zijn op elkaar.’
Meer informatie: alltimefavourites.com