Donderdag is het Valentijnsdag. Wij zijn in volle verwachting. Immers, de laatste jaren zijn we met Valentijn nogal schamel bedeeld vinden wij zelf. We duimen dan ook volop voor een duurzame liefdesverklaring. Duimen jullie mee?
Ben je nog op zoek naar een goed cadeau voor jezelf voor Valentijn? Tip je partner over de volgende duurzame cadeausuggesties. Duurzaam inderdaad. Immers, een relatie moet dat ook zijn. We hebben daarom onze oren te luisteren bij onze expert duurzaamheid Roosmarie Ruigrok. Zij komt met de volgende suggesties.
Lichaamsverzorging
Bij lichaamsverzorging is het voor je huid belangrijk goede producten te gebruiken. Onze huid is ons grootste orgaan. Wat weinigen beseffen is dat de huid uitstoot (bijvoorbeeld transpireert) én absorbeert. Als je een tijdje onder de douche staat, neemt je lichaam water op via de huid. Na het douchen moet je daarom ook vaak plassen. Als je producten voor lichaamsverzorging – shampoo, conditioner, douchgel, badschuim, body scrubs maar ook body lotion, crèmes en andere lotions – gebruikt die niet goed zijn, komt dat via je huid in je lichaam terecht. Het advies is daarom uitsluitend ecologische producten te gebruiken.
“Lees altijd zorgvuldig de etiketten”
Cadeausuggesties voor je body en je haar
Roosmarie adviseert ecologische producten van Weleda of van Davines en Lush. Andere suggesties van haar zijn Werfzeep uit Utrecht en Eau d’Amsterdam, een ecologische parfum gemaakt in, euh ja, Amsterdam. Davines heeft naast shampoos ook ecologische haarproducten zoals haarverf en haarlakken. De haarlakken bevatten bovendien geen drijfgassen. In al deze producten zijn ingrediënten verwerkt die niet schadelijk zijn voor je lichaam én niet schadelijk zijn voor het milieu.
Geen palmolie
Want de impact van producten op het milieu is natuurlijk ook van belang bij je keuzes. Deze impact moet zo laag mogelijk zijn. In veel lichaamsverzorgingsproducten – maar ook in bijvoorbeeld wasmiddelen – is palmolie verwerkt. En de productie van palmolie veroorzaakt massale ontbossing wereldwijd. Met als gevolg dat dieren steeds minder leefruimte hebben. Verder zijn bossen en wouden natuurlijk de longen van de aarde. Ze zorgen ervoor dat de lucht die we inademen van betere kwaliteit is.
Ook geen gecertificeerde palmolie
Roosmarie benadrukt hierbij dat sommige producenten van lichaamsverzorgingsproducten deze schade proberen te ontkrachten door op hun verpakkingen te vermelden dat zij gecertificeerde palmolie in hun producten verwerken. Maar volgens haar maakt het niet uit of palmolie gecertificeerd is of niet. In beide gevallen leidt dit tot een zelfde schaal van ontbossing. Bovenstaande cadeausuggestie van Roosmarie bevatten uiteraard géén palmolie en zijn daardoor niet schadelijk voor de leefomgeving van dieren en de luchtkwaliteit.
Cadeausuggestie voor je kleding
Een bijzonder project dat Roosmarie onder de aandacht wil brengen is Atelier Phi. Bij dit kledingatelier gebruikt men alleen ecologische materialen. Verder krijg je advies over welke modellen goed bij je passen. Maar het echte bijzondere van Atelier Phi is dat het personeel – in dienst! – bestaat uit Syrische vluchtelingen. Door je kleding te laten maken bij dit atelier krijg je dus iets exclusiefs – want geen confectie – en steun je een sociaal betrokken onderneming.
Lees het etiket
Tot slot, of een product goed is of niet lees je op het etiket van producten. Of het nu gaat om lichaamsverzorging, kleding, voedsel of anderszins. Roosmarie attendeert ons erop altijd goed de etiketten te lezen – neem daarom als je gaat winkelen zo nodig een leesbril mee, want de lettertjes zijn meestal verdomd klein ;–) Besef dat je bij de aankoop van producten die schadelijke bestandsdelen bevatten je eigenlijk de producent goedkeuring geeft dat hij goed bezig is. Het niet meer kopen van deze producten is tegelijkertijd een krachtig signaal aan producenten hun producten duurzamer te maken. Door dit zo te doen lever je een bijdrage aan het makkelijker bereikbaar maken van duurzame producten voor steeds meer mensen. Immers, hoe meer producenten hun duurzame producten kunnen opschalen naar aanleiding van een grotere vraag van consumenten, hoe goedkoper deze producten vervolgens worden.
[services_wrap][services columns=”” align=”” image=”” title=”” ]Roosmarie Ruigrok
In 2007 richtte Roosmarie Ruigrok Clean & Unique op. Een initiatief dat kleine merken en starters in de mode helpt om meer te leren over duurzaamheid. Sinds 2014 is Roosmarie toegetreden tot het team van Fashion Revolution Nederland. Met meer dan 25 jaar ervaring in de mode- en textielindustrie is Roosmarie een echte “agent for change”. Zij geeft advies, in house training & workshops, inspiratiesessies en organiseert evenementen.
Meer informatie: Fashion Revolution en Clean & Unique[/services][/services_wrap]
Lees ook: Duurzame mode duurder? Het is maar hoe je het bekijkt
Lees ook: Hoe ga je duurzaam om met kleding?