Missie & visie I’M Foundation
Isa Hoes en Medina Schuurman zijn de initiatiefnemers en oprichters van de I’M Foundation. De I’M Foundation heeft als doel de overgang uit de taboesfeer te halen en binnen drie jaar landelijk op de kaart te zetten. Zeker nu de pensioenleeftijd steeds verder opschuift en we langer leven en werken.
Doelstellingen I’M Foundation
Dit doet de I’M Foundation door onderzoek en voorlichting met als doelstellingen:
1. Het leven van zowel autochtone als allochtone vrouwen in de overgang en haar omgeving te ondersteunen, te verlichten en te bekrachtigen.
2. Het vergroten van kennis en bewustzijn over de overgang bij vrouwen, huis- en bedrijfsartsen, werkgevers, zorgverzekeraars en overheid.
“We leven echt in een andere tijd. De vrouw in de overgang is niet meer het afgeschreven blaadje van voorheen, maar staat juist midden in het leven! Het is onze persoonlijke missie dat elke vrouw in Nederland, zowel autochtoon als allochtoon, goed geïnformeerd is over de overgang. Dat ze vooral kennis heeft van de impact van de overgang op haar leven en dat van haar omgeving zoals haar gezin en werk. En bovenal hoe zij in haar dagelijkse leven de overgangsklachten te lijf kan gaan en het onderwerp bespreekbaar kan maken. Verder willen wij met onze initiatieven werkgevers, huis- en bedrijfsartsen, zorgverzekeraars en de overheid inspireren de impact van de overgang op een vrouwenleven te verlichten. Zo is een van onze speerpunten het overgangsproof maken van de werkvloer. Kortom, werk aan de winkel!”
Doelgroepen
Primaire doelgroep
De 40+ vrouw in Nederland staat midden in het leven en heeft veel zorgtaken – denk aan combinatie relatie – werk – kinderen – mantelzorg. Ze zet zichzelf vaak op de laatste plaats, heeft moeite met tijd voor zichzelf in te plannen en gaat onbewust gebukt onder een negatief zelfbeeld. Ze staat aan het begin van de overgang met al haar vage klachten, is altijd moe want slaapt slecht en heeft regelmatig het gevoel zichzelf kwijt te zijn. Sporten en gezond eten lukt vaak niet.
Secundaire doelgroep
De werkvloer, huis- en bedrijfsartsen, werkgevers, zorgverzekeraars en overheid in Nederland.
De oplossing = een cultuuromslag = I’M!
I’M staat voor (preventief) informeren, inspireren en ondersteunen zodat de overgang uit de taboesfeer komt. Op de werkvloer betekent dit het herkennen en erkennen van de overgang door zowel het management als de medewerker zelf. Hierdoor zijn er enerzijds grote besparingen op de verzuimkosten van vrouwen in de overgang te boeken: de verwachting is dat deze verzuimkosten mogelijk met twee derde zijn terug te dringen! Anderzijds verhoogt het de sociale veiligheid op de werkvloer voor de vrouw in de overgang. Ook betrekt I’M mannen in deze bewustwording zowel privé als op de werkvloer.