De aftrap van de I’M Boekenclup is een top-10 met vijf boekentips van Medina en vijf van Isa. Best een uitdaging omdat zo veel boeken mooi, meeslepend en soms zelfs levensveranderend zijn. Dus lekker op de bank, onder een dekentje en lezen maar!
Medina
1. Een klein leven – Hanya Yanagihara
Dit las ik afgelopen zomervakantie en ik kon niet stoppen. Het is een intensief boek, het vergt iets van je, het laat je alle hoeken van een mensenleven zien, vooral de kwetsbaarheid, maar ook de donkere, duistere kant van de menselijke geest. En toch is het een bevrijdend boek.
2. Eline Vere – Louis Couperus
Een Haagsche roman. Een beetje jeugdsentiment dus, want ik ben een Haags meisje en dit boek liet mij zwijmelen over voorbije tijden, eind 19e eeuw. Een tijd waar voor het eerst vrouwenlevens centraal gingen staan in de literatuur. Het verhaal speelt zich af in de kringen van de gegoede burgerij van Den Haag. Het boek is ook verfilmd, eveneens prachtig.
3. Wees onzichtbaar – Murat Isik
In een ruk uitgelezen, een boek dat je meezuigt in een leven dat je niet kent. Zijn tweede boek, gebaseerd op zijn eigen jeugd in de Bijlmer met een tirannieke vader. Een coming of age roman van een sensitieve jongen die opgroeit in een onveilige wereld. Winnaar van Libris Literatuur Prijs 2018.
4. Onvoorwaardelijke acceptatie – Jeff Foster
Deze man is voor mij een grote inspiratie op het gebied van: hoe ga je toch om met dit leven? Zijn visie heeft mij veel doen laten inzien. Ik lees er vaak stukjes uit en dan voel ik weer waar het om draait: onvoorwaardelijk acceptatie van wat is. Niet meer strijden tegen wat is, maar het leven omarmen.
5. Raad eens hoeveel ik van je hou – Sam McBratney (een kinderboek!)
Dit boek lees ik vaak samen met mijn zoon Jonathan voor hij gaat slapen. Over haas Hazeltje die leert over de natuur en het weer. Hij ontdekt geluiden, vormen, kleuren en getallen in de wondere wereld om hem heen. Het is zo hartverwarmend en tegelijkertijd veelomvattend, dus wat nou kinderboek!
Isa
Dit boek sloeg bij mij in als een bom. Hartverscheurend vond ik het hoe Connie Palmen schreef over de liefde én de dood van haar grote liefde Ischa Meijer. Met tranen over mijn wangen en kippenvel las ik dit adembenemende mooie boek.
2. Het hemelse gerecht – Renate Dorrestein
Een bizar, zwart en (bijna) ongeloofwaardig verhaal over twee zussen die niet alleen samen een restaurant runnen, maar ook een man delen. Renate schrijft zo dat ik het niet alleen geloof, maar ook met ze meeleef. Knap, entertaining, een heerlijk verhaal!
3. Het gordijn – Kader Abdolah
Zeer aangrijpend verhaal over een moeder en zoon relatie, maar ook over een schrijver die zoekend is. Naar de verhouding met zijn moeder en zus, zijn verleden, het land waar hij vandaan komt, de tradities en de mens an sich.
4. De verborgen geschiedenis – Donna Tartt
Een indrukwekkende debuutroman. Het verhaal over een groepje exentrieke studenten sleurt je mee de diepte in. Naar geheimen, list en bedrog en zelfs moord. Een psychologische thriller waar je U tegen zegt!
5. Mijn dinsdagen met Morrie – Mitch Albom
Student Mitch Alblom zoekt, zestien jaar na hun laatste ontmoeting , zijn oude professor op die niet lang meer te leven heeft. Vanaf dan zien ze elkaar elke dinsdag voor een laatste reeks colleges’: lessen in leven. Wat een liefde, wat een wijsheid..iedere pagina is een kadootje!
Lees ook: Netflix uit, boek open
Lees ook: Te Lijf, de kunst van het mooi ouder worden
Lees ook: I’M Lijfboek
Lees ook: Heleen van Royen: ‘Vergeet niet: seks kan fijn zijn